Dit forum is gemaakt om de (toekomstige) bewoners van Westerhoek fase 4-A met elkaar in contact te brengen

Optie om combi/warmtepomp te kopen al bekend?

Deel

Admin
    Admin

Aantal berichten: 69
    Registratiedatum: 14-06-10
    Leeftijd: 34

Optie om combi/warmtepomp te kopen al bekend?

Bericht  Admin op do jun 17, 2010 10:43 pm

First topic message reminder :

Bewoners,

Zojuist heb ik een mail verstuurd naar Sarah Vink om te vragen wanneer wij de optie mogen verwachten om de combi/warmtepomp aan te schaffen. Laatste bericht was dat ze nog aan het kijken waren welke pomp het eventueel zou worden. Heeft iemand hier al meer informatie over ontvangen?

Sander&Marije

Aantal berichten: 24
    Registratiedatum: 29-07-10

warmtepomp geplaatst!

Bericht  Sander&Marije op do sep 22, 2011 8:23 pm

Hoi Buren,

Vandaag waren wij op de bouwplaats voor het inmeten van de keuken. Alle binnenmuren stonden al en ook de badkamer en toilet waren betegeld. Waar wij wel van stonden te kijken was de waterpomp die aangesloten en al in de woning stond. Het gaat om de Nefit Auris E OS, omdat wij nog niets van phanos hebben vernomen is Sarah ook zojuist gemaild.
    Want zonder dat wij nog iets weten over huur/koop of type is hij al geplaatst. Zodra wij meer horen brengen we jullie weer op de hoogte.

Groeten,

Sander & Marije

lauraenfrank

Aantal berichten: 17
    Registratiedatum: 11-01-11

Re: Optie om combi/warmtepomp te kopen al bekend?

Bericht  lauraenfrank op vr sep 23, 2011 5:23 pm

Wij hebben vorige week onderstaand bericht gekregen van Sarah:

Ik heb van mijn collega begrepen dat het nog een aantal weken zal duren voordat ze rond zijn met de exploitant van de wartempompen. Op dat moment kunnen de huurvoorwaarden door hun worden verstuurd en het voorstel om de warmtepomp te kopen.

Bijzonder dat de pomp al wel geplaatst is.

Groeten,
    Laura

Sander&Marije

Bericht  Sander&Marije op ma sep 26, 2011 4:49 pm

De reactie van Phanos is als volgt:

Helaas is er bij ons op dit moment niet meer bekend dan dat in opdracht van Phanos de warmtepompen zijn besteld, zodat er geen vertraging in het bouwproces ontstaat. Welke partij uiteindelijk de exploitatie van de warmtepompen gaat doen is bij ons op dit moment ook nog niet bekend. Zodra bekend is dan zal ook alle aanvullende informatie zoals de koopvoorwaarden bekend zijn en kunnen wij u hierover informeren.

Met vriendelijke groeten,
    namens Phanos Westwijk BV

S.(Sarah) J.G. Klompenmaker - Vink

Ik heb hierbij aangegeven dat het wellicht verstandig is de kopers iets meer op de hoogte te houden. Dit is immers geen kleine investering en de oplevering komt snel dichterbij Smile De warmtepomp blijft echter een vage bedoeling.

Nummer46

Aantal berichten: 27
    Registratiedatum: 18-06-10

Nefit ketel C4 OS

Bericht  Nummer46 op wo nov 16, 2011 2:56 pm

Halloa,

wij hebben een foto gemaakt van de ketel die in ons huis staat.

hieronder een link waar meer informatie over staat met brochure die gedownload kunnen worden.
    prijs: € 7023 incl btw

als jullie meer weten,

laat het ons weten!

Rene

ketel C4 OS
    http://www.nefit.nl/consument/producten/warmtepompen/Pages/Default.aspx

Franck & Viviën

Aantal berichten: 5
    Registratiedatum: 09-07-11

Warmtepomp beheer (mogelijke) partij bekend!

Bericht  Franck & Viviën op vr feb 03, 2012 3:32 pm

Beste Buren,

Door het uitblijven van informatie van de kant van Phanos ben ik zelf maar op onderzoek uit gegaan.
    Als eerst de vervanger van Mvr. Vink Marco Verbeek) gebeld.

Als het goed is ontvang ik van hem spoedig ook een uitgewerkte lijst met (gebruikte) werkbare werkdagen tot dusver.
    Uiteraard was daar de vraag van mijn zijde hoe het zat met de warmtepomp installaties, het proef stoken en het verwarmen van de eerste bouwnummers.

Zijn antwoorden: "Er is een partij gevonden waarmee ze in zee zijn gegaan en het is nu alleen maar wachten op de definitieve contracten en het communiqué naar de kopers." "Het proef stoken is gestart en er wordt elektrisch bij gestookt aangezien de hoofd water bron nog geen 'zuiver' water vrijgeeft. Dat zou zo'n 3/4 weken duren en ze zouden de week voor kerst begonnen zijn??!!!" "Pas na het stoken zou de bestrating kunnen gaan beginnen als ze zeker wisten dat ze niet meer in de grond moesten zijn voor de leidingen e.d."

Of het nu per ongelijk was of niet maar Marco liet de naam van de partij vallen: Firma van Dorp.

Om nu eens een keer uitsluitsel te krijgen ben ik maar gaan bellen met 4 vestigingen van de firma.
    Uiteindelijk kreeg ik gehoor bij Firma van Dorp Energie te Zoetermeer.

Na een korte email wisseling kreeg ik het volgende door:

"Geachte heer Nederstigt,

Het is inderdaad zo dat wij mogelijk betrokken gaan worden in het beheer van de installatie, deze moet echter nog aan ons overgedragen worden.
    Inhoudelijk kunnen wij u dan ook niet voorzien van informatie wat de actuele stand van zaken is en moeten u dan ook terugverwijzen naar Phanos.
    Zodra het beheer aan ons is overgedragen zult u hierover door Phanos geïnformeerd worden

Met vriendelijke groet,

Van Dorp energie bv"

Conclusie is dus dat de partij nog helemaal niet vast staat en dan rijst meteen de vraag of er überhaupt dus al (proef) gestookt wordt??!!!
    Dat zou ook betekenen dat het verhaal van het uitblijven van het aanvangen met bestraten een makkelijke smoes is voor...???! weet ik niet wat voor issues Phanos heeft met leveranciers en de gemeente.

Ik ben er echter bang voor dat ze op deze manier de oplevering zullen rekken tot het maximale aantal werkbare werkdagen waarmee ze uiteraard iedereen enorm zouden benadelen. Vandaar mijn verzoek voor inzage.

Het blijft dus nog spannend wat voor huur of koop contract we voorgeschoteld krijgen van Phanos/Firma van Dorp en op welke termijn.
    Ik heb Marco om opheldering gevraagd en hoop spoedig meer te kunnen berichten over de stand van zaken alhoewel ik liever een duidelijke en eerlijke brief van Phanos zou wensen.

Ik hoop jullie hiermee een beetje extra geïnformeerd te hebben.

Mvg, Franck Nederstigt

lauraenfrank

Bericht  lauraenfrank op vr feb 03, 2012 4:13 pm

Beste buren,

Bedankt voor deze informatie. Vorige week zijn wij nog even op de bouwplaats geweest i.v.m. een inmeetafspraak. We hebben toen kunnen zien dat er een start is gemaakt met het bestraten (het grove werk). De hoofdopzichter vertelde ons toen ook over het proefstoken (dit zou nog ongeveer 4 weken duren). De oplevering zou kunnen beginnen in week 8, maar dit zou het "mooi weer" scenario zijn. Met 2 weken vorst komen we al uit op week 10.

Als wij jullie bericht lezen, wordt ons vermoeden bevestigd dat de warmtepomp de belangrijkste oorzaak van de vertraagde oplevering is en dat ze ook februari/maart niet gaan halen. Iedere keer als wij telefonisch contact opnemen met Phanos krijgen we weer te horen dat de brief bijna klaar is. Phanos communiceert gewoon niet! We hopen dat Marco Verbeek reageert op jullie verzoek.

Groeten,
    Frank & Laura

Patrick&Jolanda

Aantal berichten: 21
    Registratiedatum: 05-11-10

Bericht  Patrick&Jolanda op za feb 04, 2012 10:26 pm

Allen,

Weet je wat mij nu het meeste verbaasd is het feit dat er al een warmte pomp is geinstalleerd en dat daarna een bedrijf gezocht moet worden om deze te gaan onderhouden. Waarom laat Phanos ons dit niet zelf uitzoeken net zo als dat bij normale CV's is.

Daarnaast het feit dat Phanos met wat voor een bedrijf dan ook een conflict heeft zou niet ten koste moeten gaan van de kopers. Ergens worden we de dupe en kunnen we dat nergens verhalen. Als het huis eerder opgeleverd word dan zou dat in financieel opzicht voor kopers en de aannemer een plus zijn. Immers de koper heeft, in de meeste gevallen, minder extra lasten en de aannemer heeft zijn geld eerder. Ik denk dat dit toch eens aangekaart moet worden ergens.

Maar ja het eind van het liedje is dat we nu, nog, geen afspraken kunnen maken met allerlei leveranciers, aannemers en andere bedrijven omdat wegeen duidelijkheid hebben over de opleverdatum.

Nu moet we elke keer zeggen dat we het nog niet weten wanneer het huis opgeleverd word vanwege allerlei zaken die buiten ons om, en dus geen invloed op hebben, gebeuren.

Het zou Phanos sieren als ze transparant zouden communiceren over alle zaken die spelen. Ik denk dat niemand er een probleem van maakt als men hoort dat oplevering later is maar dat de reden helder is. Ook als dit door Phanos zelf komt, dit zorgt alleen maar voor een stuk begrip. De kopers weten ook wel dat er bepaalde zaken zijn die fout kunnen gaan maar willen daar niet de dupe van worden, ongeacht of dit nu in het contract staat of niet.

Ik heb het idee dat Phanos nog in verkopers wereld leeft maar volgens mij moeten ze zich meer gaan focussen op een lopers wereld.

Enniewee normaal gesproken zit ik niet zo vaak op het forum maar wilde dit toch even kwijt.

GR Patrick (Bouwnummer 10, Sterkenburg 24)

LaylaenSebas

Aantal berichten: 43
    Registratiedatum: 22-06-10

Bericht  LaylaenSebas op wo feb 08, 2012 9:43 pm

Franck & Viviën schreef:
    Als het goed is ontvang ik van hem spoedig ook een uitgewerkte lijst met (gebruikte) werkbare werkdagen tot dusver.

Voor de buren die (nog) geen lid zijn van VEH; in het afgelopen maandblad stonden een aantal interessante artikelen over dit onderwerp. Als de lijst beschikbaar is zou er eventueel contact opgenomen kunnen worden met VEH als hulplijn.

Franck & Viviën schreef:
    Het blijft dus nog spannend wat voor huur of koop contract we voorgeschoteld krijgen van Phanos/Firma van Dorp en op welke termijn.

Een vraag van mijn kant; wie zijn er allemaal blij dat ze de pomp mogelijk kunnen kopen en wie willen dit absoluut niet?

PKdKK

Aantal berichten: 4
    Registratiedatum: 08-02-12

Bericht  PKdKK op wo feb 08, 2012 11:00 pm

Niet alleen de werkbare dagen zijn van belang (Daar zal Phanos zich achter gaan verschuilen):
    Echter kijk ook eens naar artikel 14 lid 3 Algemene Voorwaarden waarin is bepaald dat Phanos regelmatig de werkzaamheden moet voortzetten. De woningen zijn klaar en Phanos heeft dus al heel lang geen voortgang meer laten zien. Dat de bestrating niet gedaan is door de Gemeente en problemen zijn met de waterpomp(de excuses) doen niets daaraan af. Phanos heeft namelijk zelf de problemen op de hals gehaald door de Gemeente niet te (kunnen) betalen en de oorspronkelijke leverancier eruit te zetten. Daar mogen wij niet de dupe van zijn/worden of beter gezegd nog meer worden!

We moeten ook goed lid 5 in de gaten houden. Nu snappen wij waarom Phanos zo terughoudend is met het afgeven van een (concrete) datum!

PKdKK

Patricia n Marc

Aantal berichten: 10
    Registratiedatum: 26-07-10

Bericht  Patricia n Marc op zo feb 12, 2012 9:31 pm

In de brief van 9 Februari staat vermeld dat de pomp te koop is voor EUR 8250,00
    Echter heb ik eerder van Marco de technische documentatie ontvangen met daarbij ook de prijslijst.
    Nu blijkt dat het type wat in de brief staat bij Nefit EUR 7379,00 kost. Op zich apart waarom Phanos er EUR 871,00 bij doet!!!

zie meer:
    http://www.nefit.nl/consument/producten/Warmtepompen/Pages/Default.aspx

Weet iemand trouwens wat de huur is voor deze warmtebron?

Sander&Marije

Bericht  Sander&Marije op ma feb 13, 2012 10:40 am

Als aanvulling op de reactie van patricia en Marc, is het natuurlijk zo dat phanos ook nog eens 49 pompen (als het er niet meer zijn) tegelijk gekocht. Dan lijkt het dat er nog een korting gegeven wordt op de pomp, wat het nog vreemder maakt dat hij zoveel duurder moet zijn.

Dat phanos ons ook nog een deadline van 1 maart stelt zonder de huurvoorwaarden te presenteren is ook al erg vreemd. Het lijkt mij dat niemand een keus tussen huur en koop kan maken als 1 van de twee nog niet bekend is.

LaylaenSebas

Aantal berichten: 43
    Registratiedatum: 22-06-10

Bericht  LaylaenSebas op ma feb 13, 2012 7:11 pm

Ik denk nu toch echt dat het tijd is om van de diensten van Vereneging Eigenhuis gebruik te gaan maken, zowel voor dit onderwerp als de belabberde situatie rondom de oplevering.

Echter, ik zit op dit moment in het buitenland en heb niets van de dossiers bij me. Ik kan het ook wel na mijn vakantie doen maar dan komen we wel erg dicht bij de deadline voor het verwarmingssysteem.

Wie van de forumleden is ook lid en zou dit eventueel bij VEH willen neerleggen?

lauraenfrank

Bericht  lauraenfrank op wo feb 15, 2012 10:49 am

Beste allen,

Wij kregen zojuist onderstaand bericht van Marco Verbeek:
    "Anders dan aangegeven in onze brief van 9 februari 2012 is het Van Dorp Energie BV niet gelukt tijdig de contracten met de prijsinformatie aan u te verstrekken. Gisteren hebben wij u een brief verstuurd met daarin de prijs voor de bronenergie en de huurprijs voor de warmtepompboiler in uw woning. Wij gaan ervan uit dat u met die informatie een weloverwogen besluit kunt nemen om de pomp te blijven huren of deze in eigendom te verkrijgen.

Inzake de prijs van de warmtepompboiler kunnen we u melden dat de warmtepompboiler te koop wordt aangeboden geleverd en gemonteerd in de woning, aangesloten op het netwerk van bronenergie en de verwarmingsinstallatie."

De informatie over het huren van de pomp komt er dus aan. Verder hebben wij ooit ergens gelezen dat je behalve de verkoopprijs ook rekening moet houden met montage/aansluitkosten, EUR 1000 - 1500.
    In dat geval zou de prijs van EUR 8250 te verklaren zijn.

Groeten,
    Frank & Laura

Daniel

Aantal berichten: 12
    Registratiedatum: 03-01-11

Bericht  Daniel op wo feb 15, 2012 9:35 pm

Laura & Frank,

Wat voor Warmtepomp staat er beschreven in jullie brief?

Wij zelf hebben een huis gekocht in het Westerhoek 2 project en hebben ook een brief ontvangen voor het overnemen van de warmtepompboiler een Nefit Auris OS C7 met 180 liter Boiler maar bij ons vragen ze een bedrag van € 8.500,-

Ben daarom heel benieuwd waar het prijs verschil van € 250,- inzit of dat we in het Westerhoek 2 project even extra gen**id worden door Phanos.

Patrick&Jolanda

Aantal berichten: 21
    Registratiedatum: 05-11-10

Bericht  Patrick&Jolanda op do feb 23, 2012 12:52 pm

Allen,

Ik stel voor dat iedereen een aangetekende brief verstuurd naar Phanos met daarin de onvrede over de gebrekkige communicatie over de oplevering en over de issues die er inmiddels zijn over de warmte pomp.
    Ik heb hiervoor op een ander forum een voorbeeldtekst gevonden die iedereen hiervoor kan gebruiken.Ik zal deze opmerking en voorbeeld tekst ook bij het topic Oplevering nieuwe huis toevoegen.
    Gr Patrick Sterkenburg 24 / Bouwnummer 10

===============================================================
    1. Warmtepomp huren of kopen
    Op 9 februari jl. (kenmerk 360/12/0226/VK/wve) hebben wij een brief van u ontvangen waarin u ons de mogelijkheid biedt om onze warmtepomp een Nefit Auris OS C7 met 180 liter boiler vat te kopen voor € 8.500,- inclusief BTW. Tevens geeft u ook aan dat huur mogelijk is, maar verder staat er dan geen informatie in uw brief, geen huurprijzen, contract duur etc.. etc... Een vergelijking maken tussen kopen en huren is niet mogelijk.

Niet geheel onverwachts valt er op 14 februari een brief op de mat (kenmerk 360/12/0251/VK/wve) met de informatie over de huurprijzen van de warmtepomp samen met de energievoorzieningkosten voor 2012. Maar helaas is een vergelijking niet mogelijk, want nog steeds is niet alle informatie aanwezig. Ik heb tot heden geen enkel contract gezien, zowel huur als koop contract of de algemene voorwaarden welke hierbij horen.

Tevens heb ik zelf contact opgenomen met Nefit om eens te vragen naar de koop prijs van een Nefit Auris OS C7 met 180 liter boiler. Zonder enige onderhandeling kwam ik uit op een prijs van net geen € 8.200,- inclusief installatie en BTW. Toen ik vroeg of er korting mogelijk was als ik er meer dan 100 zou kopen gaf de verkoper al aan dat ze hier aparte regelingen voor hadden.
    Na enige onderzoek blijkt ook dat in voorgaande projecten de koopsom van de warmtepomp lager waren dan nu wordt aangeboden. Ook na het lezen van stukken inzake de rechtszaak (kenmerk: 501764 / KG ZA 11-1623 HJ/LO )tussen Phanos en Eteck is mij duidelijk geworden dat kosten aanzienlijk hoger liggen voor Westerhoek 1 en Westerhoek 2 dan in voorgaande projecten. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de verklaring die u hiervoor heeft.

Ik heb het gevoel dat alle bewoners van Westerhoek een oor aangenaaid krijgen door Phanos wat betreft de kosten van het overnemen van de warmtepomp. Ik zou dan ook graag een volledige specificatie willen van de kosten van de warmtepomp, hoe u dan ook aan een bedrag van € 8.500,- komt als Nefit het goedkoper aan kan bieden.
    Tevens wil ik ook graag een volledige koop overeenkomst ontvangen als een volledige huur overeenkomst inclusief garantie bepalingen en algemene voorwaarden. Ik neem aan dat u binnen de organisatie ook graag de contract voorwaarden leest voordat u uw handtekening plaatst.

Nadat wij deze ontvangen hebben zullen wij deze bestuderen en op basis daarvan een beslissing maken en u daarvan informeren. Wij zullen dus niet voor 1 maart reageren omdat op dit moment wij niet in het bezit zijn van alle genoemde stukken en mochten wij de stukken ontvangen voor 1 maart hebben wij minimaal nog 3 weken nodig om deze stukken te controleren op onjuistheden en fouten.

2. Oplevering wanneer krijgen wij de sleutel?
    We wachten nog steeds op een brief met een definitieve oplever datum. Voordat ik begin met mogelijke procedures laat ik maar eens uw geheugen opfrissen over de manier waarop u met uw klanten communiceert.

Op 1 november 2011 stuurt u ons een brief (kenmerk 360/11/3368/VK/wve) hierin stelt u dat: “Naar verwachting kunnen we u binnen drie weken een nauwkeuriger prognose afgeven, waarbij we de afspraken over de aanleg van riolering, bestrating en nutsvoorziening meenemen. Overigens blijf de oplevervolgorde gelijk aan het gestelde in de brief van 10 maart 2011:”

Op 2 december 2011 nodigt u ons uit om op 11 januari 2012 weer rond te komen kijken op de bouwplaats. (kenmerk 360/11/3611/VK/wve) Op dit moment wachten wij geduldige nog af op een brief met een vernieuwde oplever datum.

Op 20 december 2011 is ons geduld op 4 weken na de beloofde datum stuur ik u een e-mail waarin we een officiële klacht neerleggen bij uw organisatie en vragen om een definitieve oplever datum als de stukken voor de warmtepomp die ons dan ook al herhaaldelijk zijn beloofd. (zie bijlage Formele klacht)

23 december 2011 we krijgen een slappe excuus brief (kenmerk 360/11/3775/VK/wve) waarin wordt gesproken over dat de eerste warmtepompen zijn aangesloten en dat er nog overleg is met de gemeente over de aanleg van de straat. Maar de verwachting is dat de oplevering van woningen gaat beginnen in februari 2012, mits het weer het toelaat. Tevens wordt er in deze brief ook geschreven dat we begin januari 2012 de leveringscontracten met bijlagen mogen ontvangen voor de warmtepomp. Zie punt 1 van deze brief.

Sindsdien hebben we niks meer gehoord over een mogelijke opleverdatum alleen maar informatie over de warmtepomp welke ik in punt 1 uitgebreid behandeld heb.

11 januari 2012.
    Uit de krant moeten wij vernemen dat Phanos betalingsproblemen heeft met de Gemeente Amstelveen (zie PhanosKrant20120111.jpg) mede door en ik quote: “Naar aanleiding van de moeilijke marktomstandigheden en daaruit voorkomende financiële problematieken” maar dit zou nu opgelost zijn.
    Alleen op een of andere manier geeft dit geen enkele vorm van zekerheid. Er is dan ook een brandende vraag of u nog wel uw financiële verplichtingen kan nakomen. Afgelopen jaar is Phanos namelijk regelmatig in het nieuws geweest en waar rook is…… (1, 2, 3,) is vuur. In hoeverre is Phanos nog in staat om de huidige projecten af te maken en haar financiële verplichtingen na te komen?

Naast alle antwoorden op bovenstaande vragen uit punt 1 en punt 2 zijn er nog een paar zaken die wij graag ontvangen.
    - Voor vrijdag 2 maart 2012, Een definitieve opleverdatum van onze woning (Duivenvoorde 23 / of Westerhoek 2 bouwnummer 65)
    - Voor vrijdag 2 maart 2012, Een kopie van het volledige logboek waarin alle werkzaamheden en herstel werkzaamheden in staan van de woning (Duivenvoorde 23 / of Westerhoek 2 bouwnummer 65)
    - Voor vrijdag 2 maart 2012, Het aantal werkbare dagen volgens uw berekeningen vanaf november 2010 tot en met de eerder genoemde opleverdatum.

Wij hebben geen vertrouwen meer in uw organisatie en wij zijn ook het punt gepasseerd dat wij nog open staan voor excuus brieven en smoesjes. Ik wil u daarom dan ook vriendelijk verzoeken alleen nog maar schriftelijk dan wel via de e-mail te reageren i.v.m. dossiervorming. Ook hebben wij geen interesse om bij u op kantoor langs te komen en hierover te praten.

Een kopie van deze e-mail zal tevens aangetekend handtekening retour naar u worden verzonden.

Het is nu ma mei 21, 2012 4:41 pm