Patrick&Jolanda op do feb 23, 2012 12:52 pm
Allen,
Ik stel voor dat iedereen een aangetekende brief verstuurd naar Phanos met daarin de onvrede over de gebrekkige communicatie over de oplevering en over de issues die er inmiddels zijn over de warmte pomp.
Ik heb hiervoor op een ander forum een voorbeeldtekst gevonden die iedereen hiervoor kan gebruiken.Ik zal deze opmerking en voorbeeld tekst ook bij het topic Oplevering nieuwe huis toevoegen.
Gr Patrick Sterkenburg 24 / Bouwnummer 10
===============================================================
1. Warmtepomp huren of kopen
Op 9 februari jl. (kenmerk 360/12/0226/VK/wve) hebben wij een brief van u ontvangen waarin u ons de mogelijkheid biedt om onze warmtepomp een Nefit Auris OS C7 met 180 liter boiler vat te kopen voor € 8.500,- inclusief BTW. Tevens geeft u ook aan dat huur mogelijk is, maar verder staat er dan geen informatie in uw brief, geen huurprijzen, contract duur etc.. etc... Een vergelijking maken tussen kopen en huren is niet mogelijk.
Niet geheel onverwachts valt er op 14 februari een brief op de mat (kenmerk 360/12/0251/VK/wve) met de informatie over de huurprijzen van de warmtepomp samen met de energievoorzieningkosten voor 2012. Maar helaas is een vergelijking niet mogelijk, want nog steeds is niet alle informatie aanwezig. Ik heb tot heden geen enkel contract gezien, zowel huur als koop contract of de algemene voorwaarden welke hierbij horen.
Tevens heb ik zelf contact opgenomen met Nefit om eens te vragen naar de koop prijs van een Nefit Auris OS C7 met 180 liter boiler. Zonder enige onderhandeling kwam ik uit op een prijs van net geen € 8.200,- inclusief installatie en BTW. Toen ik vroeg of er korting mogelijk was als ik er meer dan 100 zou kopen gaf de verkoper al aan dat ze hier aparte regelingen voor hadden.
Na enige onderzoek blijkt ook dat in voorgaande projecten de koopsom van de warmtepomp lager waren dan nu wordt aangeboden. Ook na het lezen van stukken inzake de rechtszaak (kenmerk: 501764 / KG ZA 11-1623 HJ/LO )tussen Phanos en Eteck is mij duidelijk geworden dat kosten aanzienlijk hoger liggen voor Westerhoek 1 en Westerhoek 2 dan in voorgaande projecten. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de verklaring die u hiervoor heeft.
Ik heb het gevoel dat alle bewoners van Westerhoek een oor aangenaaid krijgen door Phanos wat betreft de kosten van het overnemen van de warmtepomp. Ik zou dan ook graag een volledige specificatie willen van de kosten van de warmtepomp, hoe u dan ook aan een bedrag van € 8.500,- komt als Nefit het goedkoper aan kan bieden.
Tevens wil ik ook graag een volledige koop overeenkomst ontvangen als een volledige huur overeenkomst inclusief garantie bepalingen en algemene voorwaarden. Ik neem aan dat u binnen de organisatie ook graag de contract voorwaarden leest voordat u uw handtekening plaatst.
Nadat wij deze ontvangen hebben zullen wij deze bestuderen en op basis daarvan een beslissing maken en u daarvan informeren. Wij zullen dus niet voor 1 maart reageren omdat op dit moment wij niet in het bezit zijn van alle genoemde stukken en mochten wij de stukken ontvangen voor 1 maart hebben wij minimaal nog 3 weken nodig om deze stukken te controleren op onjuistheden en fouten.
2. Oplevering wanneer krijgen wij de sleutel?
We wachten nog steeds op een brief met een definitieve oplever datum. Voordat ik begin met mogelijke procedures laat ik maar eens uw geheugen opfrissen over de manier waarop u met uw klanten communiceert.
Op 1 november 2011 stuurt u ons een brief (kenmerk 360/11/3368/VK/wve) hierin stelt u dat: “Naar verwachting kunnen we u binnen drie weken een nauwkeuriger prognose afgeven, waarbij we de afspraken over de aanleg van riolering, bestrating en nutsvoorziening meenemen. Overigens blijf de oplevervolgorde gelijk aan het gestelde in de brief van 10 maart 2011:”
Op 2 december 2011 nodigt u ons uit om op 11 januari 2012 weer rond te komen kijken op de bouwplaats. (kenmerk 360/11/3611/VK/wve) Op dit moment wachten wij geduldige nog af op een brief met een vernieuwde oplever datum.
Op 20 december 2011 is ons geduld op 4 weken na de beloofde datum stuur ik u een e-mail waarin we een officiële klacht neerleggen bij uw organisatie en vragen om een definitieve oplever datum als de stukken voor de warmtepomp die ons dan ook al herhaaldelijk zijn beloofd. (zie bijlage Formele klacht)
23 december 2011 we krijgen een slappe excuus brief (kenmerk 360/11/3775/VK/wve) waarin wordt gesproken over dat de eerste warmtepompen zijn aangesloten en dat er nog overleg is met de gemeente over de aanleg van de straat. Maar de verwachting is dat de oplevering van woningen gaat beginnen in februari 2012, mits het weer het toelaat. Tevens wordt er in deze brief ook geschreven dat we begin januari 2012 de leveringscontracten met bijlagen mogen ontvangen voor de warmtepomp. Zie punt 1 van deze brief.
Sindsdien hebben we niks meer gehoord over een mogelijke opleverdatum alleen maar informatie over de warmtepomp welke ik in punt 1 uitgebreid behandeld heb.
11 januari 2012.
Uit de krant moeten wij vernemen dat Phanos betalingsproblemen heeft met de Gemeente Amstelveen (zie PhanosKrant20120111.jpg) mede door en ik quote: “Naar aanleiding van de moeilijke marktomstandigheden en daaruit voorkomende financiële problematieken” maar dit zou nu opgelost zijn.
Alleen op een of andere manier geeft dit geen enkele vorm van zekerheid. Er is dan ook een brandende vraag of u nog wel uw financiële verplichtingen kan nakomen. Afgelopen jaar is Phanos namelijk regelmatig in het nieuws geweest en waar rook is…… (1, 2, 3,) is vuur. In hoeverre is Phanos nog in staat om de huidige projecten af te maken en haar financiële verplichtingen na te komen?
Naast alle antwoorden op bovenstaande vragen uit punt 1 en punt 2 zijn er nog een paar zaken die wij graag ontvangen.
- Voor vrijdag 2 maart 2012, Een definitieve opleverdatum van onze woning (Duivenvoorde 23 / of Westerhoek 2 bouwnummer 65)
- Voor vrijdag 2 maart 2012, Een kopie van het volledige logboek waarin alle werkzaamheden en herstel werkzaamheden in staan van de woning (Duivenvoorde 23 / of Westerhoek 2 bouwnummer 65)
- Voor vrijdag 2 maart 2012, Het aantal werkbare dagen volgens uw berekeningen vanaf november 2010 tot en met de eerder genoemde opleverdatum.
Wij hebben geen vertrouwen meer in uw organisatie en wij zijn ook het punt gepasseerd dat wij nog open staan voor excuus brieven en smoesjes. Ik wil u daarom dan ook vriendelijk verzoeken alleen nog maar schriftelijk dan wel via de e-mail te reageren i.v.m. dossiervorming. Ook hebben wij geen interesse om bij u op kantoor langs te komen en hierover te praten.
Een kopie van deze e-mail zal tevens aangetekend handtekening retour naar u worden verzonden.